Obwodnica północna Kędzierzyna-Koźla jest już w połowie gotowa

W związku z prowadzonymi pracami zamknięta została ulica Nałkowskiej, ale otwarto ul. Nowowiejską.

W lipcu zaawansowanie prac budowlanych przekroczyła 50 procent. To oznacza, że połowa zaplanowanych robót została wykonana. W czerwcu prowadzono prace na trzynastu obiektach mostowych, ponadto układano wały, wykonywano podbudowy – w tym zasadnicze i asfaltowe – a także prowadzono prace brukarskie.

– W związku z prowadzeniem robót budowlanych związanych z realizacją Północnej Obwodnicy Kędzierzyna-Koźla informujemy, że w dniu 2.08.2021 r. przewiduje się zamknięcie ul.Nałkowskiej z jednoczesnym przywróceniem ruchu na ul. Nowowiejskiej – przekazało biuro prasowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Administracji. – Wszystkich kierowców prosimy o zachowanie ostrożności i podporządkowanie się znakom.

Będzie to trzecia nitka obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, po Alei Armii Krajowej oraz obwodnicy południowej. Jej budowa była planowana od wielu lat.

O ile ta pierwsza to bezpieczna droga dwujezdniowa, o tyle obwodnica południowa jest trasą jednojezdniową. W ciągu 10 lat doszło tam już do kilku poważnych, w tym śmiertelnych wypadków. Jak wyglądać będzie obwodnica północna?

Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1). Od tego skrzyżowania, czyli niemal połowy długości obwodnicy, będzie to droga o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach.

Drogi w standardzie „2+1” są dużo bardziej bezpieczne od tych tradycyjnych jednojezdniowych. Jako pierwsi, 20 lat temu, zaczęli je budować Szwedzi. Pasy o przeciwnych kierunkach ruchu oddzielone są barierami ochronnymi. Celem jest poprawa warunków jazdy (dodatkowy, naprzemiennie występujący pas ułatwia wyprzedzanie) oraz poprawa bezpieczeństwa (centralna bariera lub stalowe liny praktycznie eliminują ryzyko zderzeń czołowych).

Ponadto na nowej obwodnicy wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda. Budowa pochłonie 270 milionów złotych i potrwa dwa lata. Trasa poprowadzi z os. Piastów do autostrady A4.

REKLAMA



Protection Plugin made by Web Hosting