Mamy wielkie plany i będziemy je konsekwentnie realizować

ROZMOWA » z Sabiną Nowosielską, prezydent Kędzierzyna-Koźla

– Mija połowa obecnej pani kadencji jako prezydenta miasta. Dziś chciałbym panią zapytać o strategiczne plany na drugą połowę. Moje pytanie zbiega się z konsultacjami dotyczącymi strategii województwa opolskiego. Czy zamierza pani skorzystać z tej okazji, wszak ten dokument ma dotyczyć także naszego miasta?

– Strategia „Opolskie 2030” wskazać ma kierunki rozwoju województwa w najbliższych latach. Jesteśmy drugim co do wielkości miastem Opolszczyzny i to nas będzie również dotyczyć. W tej strategii możemy wyróżnić trzy cele strategiczne takie jak „Człowiek i relacje”, „Środowisko i rozwój” i „Silna gospodarka”. Dodatkowo w strategii będzie zapisany sposób korzystania z pieniędzy unijnych i rządowych. Każdy z tych punktów jest bardzo ważny. Co dla mnie jest niezwykle istotne w strategii zapisany został także punkt pn. „Opolskie zeroemisyjne”. Czy jesteśmy to w stanie osiągnąć? Może całkowicie zero to nie, ale jeśli wszyscy będziemy dbali jednakowo o powietrze, to można osiągnąć naprawdę wiele. Kędzierzyn-Koźle wydając miliony na wymianę tzw. kopciuchów jest w tym działaniu osamotniony. Przecież masy powietrza mieszają się i nie chciałabym, żebyśmy mieli efekt Krakowa, gdzie powietrze ze smogiem pojawia się z okolic miasta. Cały czas apeluję do sejmiku województwa, by podjąć szeroko zakrojone działania w zakresie czystości powietrza, które obejmą całe województwo.

– W swoim programie wyborczym stawiała pani na rozwój budownictwa mieszkaniowego. Gmina cały czas oddaje do użytku pustostany, czy to do remontu przez najemców, czy też w ramach mieszkań komunalnych. Jednak są to cały czas zasoby istniejące. Czy planuje pani budowę całkowicie nowych budynków?

– Byliśmy jedną z pierwszych gmin, które zapisało się do rządowego programu „Mieszkanie plus”. Jednak jak wiadomo nic z tego nie wyszło. Podobnie było z planami mieszkań na terenie kozielskich koszarów. Jednak są pewne możliwości by uzyskać spore dofinansowanie do budowy budynków mieszkalnych z Banku Gospodarstwa Krajowego. Już jakiś czas temu chciałam, by radni przeznaczyli środki na projekt takiego budynku i już dziś mielibyśmy możliwość właściwie budowy. Radni jednak wtedy nie zdecydowali się na to, chcąc poznać gotowe zasady dostępności mieszkań dla przyszłych najemców, co nie było możliwe w tamtym czasie. Mimo to chcemy skorzystać z dopłat do remontów istniejących zasobów, a są to kwoty sięgające nawet 80 procent wartości. Kolejne przedsięwzięcie to stworzenie mieszkań chronionych. Tutaj też jest możliwość dofinansowania 80-procentowego. Następnie możemy wybudować budynek wielomieszkaniowy przy ul. Dąbrowskiego. Chcemy by te mieszkania były dostępne także dla tych, którzy nie kwalifikują się do przydziału mieszkania komunalnego, a którzy pracują, zarabiają, ale nie stać ich na kredyt bankowy. Jest jeszcze jeden kierunek w który zaangażował się wiceminister Marcin Ociepa, czyli Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa na bazie TBS-ów, gdzie gmina przekazuje grunt i z dopłatą rządową tworzy się TBS i każdy może wnioskować o mieszkanie. Będę te wszystkie opcje przedstawiać radnym i mam nadzieję, że tym razem ruszymy z miejsca mimo, że jesteśmy pół roku spóźnieni.

– Pamiętam też plan wykonania przecisku pod wiaduktem w Śródmieściu, tak by przenieść ruch pieszy z bezpośredniego sąsiedztwa jezdni. Czy i kiedy możemy się tego przecisku spodziewać?

– Plany są niestety zawieszone, a to dlatego że PKP nie przekaże nam założeń do tej inwestycji do czasu zakończenia prac przy linii kolejowej na wiadukcie. Bez tego nie możemy nic zrobić. Jeśli tylko uzyskamy założenia niezwłocznie się tym zajmiemy.

– Dla mieszkańców wszystkie drogi w mieście są miejskie. Rzeczywistość jest nie do końca taka, gdyż część dróg jest powiatowa. Od wielu lat mówi się o tym, by tymi drogami zarządzał jeden gospodarz. Czy to wreszcie się ziści?

– Nie rozumiem dlaczego tak kiedyś to podzielono. Drogi powiatowe powinny być w powiecie, a drogi miejskie w mieście. Powoli przejmujemy te drogi. Jednak chcemy je przejmować wyremontowane. Teraz przejęliśmy ulicę Wojska Polskiego. Już od 1 stycznia stała się ona drogą miejską. Następną ulicą, którą chcemy przejąć jest ulica Damrota. Oczywiście zaraz po jej remoncie. I tak kolejno następne.

– Od lat zmagamy się z pikami benzenu. Po ostatnich informacjach od senatora Beniamina Godyli, któremu ręce już chyba opadają, wysnuć można wnioski, że WIOŚ nieszczególnie ściga ewentualnego sprawcę pików, wysyłając aparaturę długo po zdarzeniu. Czy jesteśmy całkowicie bezradni, czy też można coś przedsięwziąć w tej sprawie?

– W świetle prawa dla WIOŚ wszystko jest w porządku ponieważ średnie stężenie wynosi 2,6 mikrograma, a norma to 5 mikrogramów. Stężenia z roku na rok spadają. Jeszcze niedawno było to 3,4 mikrograma. Nikt nie wie jakie jest źródło pików. Było wiele analiz i pomysłów by dociec prawdy. Piki są zazwyczaj w nocy i podczas bezwietrznej pogody. Mam nadzieję, że stężenia będą spadać i może za rok będą to stężenia średnie poniżej 2 czy 1 mikrograma, co będzie efektem coraz mniejszych i rzadszych pików.

– Stawia pani na zieleń w mieście i to widać. Jakiś czas temu zapowiadała pani zielone parkingi, a właściwie zielone wiaty parkingowe z roślinnością na ich dachach. Kiedy zobaczymy pierwsze tego typu instalacje?

– Niebawem będziemy wybierać wykonawcę tzw. zielonych podwórek w Śródmieściu. Tam właśnie będą zielone wiaty i uzyskamy na ich dachach większą zieloną powierzchnię. To pomoże obniżyć temperaturę na podwórkach podczas letnich upałów.

– Przed gminą wielka inwestycja w łącznik do obwodnicy. Kilka dni temu podpisała pani umowę ramową na dofinansowanie do projektu mostu na trasie łącznika. Czy już możemy odtrąbić sukces i uznać, że mamy łącznik?

– Obwodnica północna Kędzierzyna-Koźla już powstaje, ale bez budowy łącznika prowadzącego do ulic Przyjaźni i Strzeleckiej nie będzie ona w pełni spełniała swojej funkcji. Dopiero realizowany przez nas projekt pozwoli wyprowadzić ciężki ruch z osiedla Piastów, Blachowni czy Sławięcic prosto na autostradę. Od dłuższego czasu nasze miasto starało się o to, aby pozyskać fundusze na budowę łącznika wraz z mostem. Otrzymane właśnie dofinansowanie pozwoli nam w 80 procentach sfinansować koszty niezbędnej dokumentacji. Po zakończeniu prac projektowych będziemy składać wniosek o dofinansowanie całej inwestycji, jej koszty szacowane są na około 80 milionów złotych. Liczymy, że zgodnie z deklaracjami pana wojewody, a wcześniej pana ministra również otrzymamy wsparcie ze środków rządowych.

 

REKLAMA



Protection Plugin made by Web Hosting