Wrócą pociągi do Głubczyc i Baborowa

Jest coraz bliżej odbudowy linii kolejowej Racławice-Racibórz. Po jej reaktywacji z Kędzierzyna-Koźle dojedziemy pociągami na południe Opolszczyzny.

Kiedyś połączenie z Baborowem czy Głubczycami zapewniały linie Koźle-Baborów i Racibórz-Racławice. Obie zostały jednak zlikwidowane wiele lat temu. O ile ta pierwsza nie zostanie odbudowana na pewno (bo w jej miejsce powstała ścieżka rowerowa) o tyle reaktywacje tej drugiej jest coraz bardziej prawdopodobna.

8 października podpisana została umowa z wykonawcą studium planistyczno- prognostycznego linii Racibórz-Racławice, co stanowi kolejny krok do odtworzenia tego ważnego połączenia kolejowego na południu województwa. Pieniądze na ten cel – 1 milion złotych – pozyskał opolski poseł Solidarnej Polski Janusz Kowalski. Co ważne jednak, w tej konkretnej inwestycji politycy prawicy współpracują ze zdominowaną przez Platformę Obywatelską koalicją rządzącą województwem opolskim.

– Głównym kosztem poza torami i podtorzami są obiekty inżynieryjne, a właśnie ich stan w dużej mierze zadecyduje o nakładach – mówi Maciej Adamczak, prezes firmy BBT, która wykona studium. – W założeniu mają one służyć wiele lat. To najtrudniejsze i czasochłonne zadanie wykonują projektanci z uprawnieniami. Oni kwalifikują te elementy infrastruktury. Następnie staramy się zaproponować w trybie konsultacji zakres inwestycyjny, przebieg trasy, ewentualnie ją korygować, lokalizować przystanki. Jeżeli mamy wytyczoną trasę to następnie musimy dojść do nakładów inwestycyjnych. To m.in. badania związane z ilością wożonych pasażerów. Musimy zbilansować koszt i efekt – czy jest opłacalny. 100 naszych pracowników dołoży wszelkich starań, aby kompleksowo stworzyć takie opracowanie, równocześnie pracując nad inwentaryzacją w terenie, jak i analizą ekonomiczną.

Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa przypomina, że proces odtworzenia linii kolejowej choć jest przedmiotem starań od wielu lat, nabrał tempa w sierpniu 2020. – 26 sierpnia ubiegłego roku został podpisany list intencyjny i złożony wniosek do Ministerstwa Infrastruktury do programu Kolej+, który przewiduje rewitalizację i przywrócenie linii kolejowych w miejscach pożądanych przez samorządy – mówi Ogłaza.

Dzięki tej inwestycji Racibórz stanie się stacją węzłową. Pozwoli to wzmocnić powiązania z województwem opolskim i zapewnić lepszy dojazd do instytucji miejsc pracy, szkół. Warto dodać, że przy linii Racibórz – Głubczyce powstał duży zakład przemysłowy zatrudniający ponad 7 tys. pracowników.

REKLAMA



Protection Plugin made by Web Hosting