Rusza budowa ronda na obwodnicy Kędzierzyna

Od poniedziałku kierowcy mogą się spodziewać utrudnień w ruchu. Bezpieczne skrzyżowanie połączy starą obwodnicę z nowo budowaną północną nitką.

Rondo powstanie w miejscu, gdzie stara obwodnica ostro skręca w kierunku osiedla Piastów. Już ponad 20 lat temu, kiedy budowano aleję Armii Krajowej, przewidziano w tym miejscu bezkolizyjne skrzyżowanie.

Prace nad budową ronda rozpoczną się w przyszłym tygodniu. Od 8 marca kierowcy mogą spodziewać się utrudnień w ruchu. W miejscu zmian organizacji ruchu ma powstać rondo turbinowe, które umożliwi dojazd do centrum Kędzierzyna-Koźla i osiedla Piastów oraz Sławięcic. Wykonawca zaplanował poszerzenie skarpy i pobocza na DK40. Na razie zamknięty zostanie jeden pas w ruchu w kierunku Koźla. Kolejne utrudnienia związane z inwestycją wystąpią w połowie kwietnia. Wówczas ruch na 4 miesiące zostanie przełożony na jedną jezdnię.

Północna nitka obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, po Alei Armii Krajowej oraz obwodnicy południowej będzie trzecią trasą pozwalającą rozładować ruch w mieście. Jej budowa była planowana od wielu lat.

O ile ta pierwsza to bezpieczna droga dwujezdniowa, o tyle obwodnica południowa jest trasą jednojezdniową. W ciągu 10 lat doszło tam już do kilku poważnych, w tym śmiertelnych wypadków. Jak wyglądać będzie obwodnica północna?

– Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1) – informował Szymon Piechowiak, zastępca dyrektora ds. komunikacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Administracji. – Od tego skrzyżowania, czyli niemal połowy długości obwodnicy, będzie to droga o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach.

Drogi w standardzie „2+1” są dużo bardziej bezpieczne od tych tradycyjnych jednojezdniowych. Jako pierwsi, 20 lat temu, zaczęli je budować Szwedzi. Pasy o przeciwnych kierunkach ruchu oddzielone są barierami ochronnymi. Celem jest poprawa warunków jazdy (dodatkowy, naprzemiennie występujący pas ułatwia wyprzedzanie) oraz poprawa bezpieczeństwa (centralna bariera lub stalowe liny praktycznie eliminują ryzyko zderzeń czołowych).

Ponadto na nowej obwodnicy wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda. Budowa pochłonie 270 milionów złotych i potrwa dwa lata. Trasa poprowadzi z os. Piastów do autostrady A4.

REKLAMA



Protection Plugin made by Web Hosting