Rozpoczęło się przełączanie numeru alarmowego w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim

Od 21 do 23 września 2021 trwać będzie przenoszenie numeru 998 na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego 112.

Numer alarmowy 998 służył nam przez kilkadziesiąt lat. Państwo chce jednak usprawnić sposób powiadamiania służb ratunkowych i ujednolicić go. 21 września rozpoczęło się przenoszenie numeru 998 na 112 w województwie opolskim. Będzie się to stopniowo odbywało etapami powiat po powiecie. Ujednolicenie nastąpi 23 września.

– Mamy obowiązek, aby do końca 2021 roku przejść z numeru 998 pod numer 112, numer alarmowy ogólnoeuropejski powszechnie dostępny. Chcemy usprawnić, poprawić, ujednolicić wszystkie działania ratownicze na terenie województwa opolskiego – mówi wojewoda opolski Sławomir Kłosowski.

Najważniejsza informacja jest jednak taka, że z punktu widzenia mieszkańców regionu, czyli osób zgłaszających, nic się nie zmienia.

– W tej chwili pod jednym numerem alarmowym będziemy mogli zgłosić potrzebę zarówno straży pożarnej, policji, pogotowia ratunkowego. Czasami przy jednym zdarzeniu zgłoszeń jest kilkanaście, bo zgłasza przechodzień, potrzebujący, obserwator itd. Do tej pory te wszystkie zgłoszenia trafiały do straży i dyspozytor na każde musiał odpowiedzieć i poświęcić chwilę. Teraz ten czas będzie poświęcony tylko na dysponowanie odpowiednich sił i środków i koordynowaniu działań ratowniczo-gaśniczych – wyjaśnia Ditmar Kurzał, z-ca kierownica Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu

Przełączenie numeru 998 na 112 oznaczać będzie kilka zgłoszeń dziennie więcej.

– Na jednego operatora około 5-6 zgłoszeń więcej na jednej zmianie – podkreśla Kurzał. – Jeżeli chodzi o numer 112 zgłaszający go “nie zakorkują”, ponieważ mamy zastępowalność globalną, więc nawet jeżeli by te 6-7 telefonów, jeżeli będziemy mieć tyle operatorów na zmianie, to kolejne zgłoszenia polecą do pierwszego wolnego operatora w kraju. Ta zastępowalność odbywa się codziennie. Jako CPR w Opolu jako drugi CPR w kraju odbieramy najwięcej zgłoszeń z Polski

Centra Powiadamiania Ratunkowego obsługują zgłoszenia alarmowe w wielu językach oraz obsługują zgłoszenia typu eCall – ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych – oraz na podstawie wiadomości SMS.

Kilka lat wcześniej przekierowano do Centrów Powiadamiania Ratunkowego numer 997, który wcześniej obsługiwany był przez policjantów. W 2024 roku planowane jest przekierowanie numeru 999 – Państwowego Ratownictwa Medycznego – na 112 co z kolei zakończy proces koncentracji numerów alarmowych w naszym kraju.

REKLAMA . . . . . .



Protection Plugin made by Web Hosting