Koniec remontu śluz w Blachowni i Sławięcicach

Stopnie wodne zostały zmodernizowane. Inwestycja kosztowała ponad 70 milionów złotych.

Kanał Gliwicki to jedyna tego typu sztuczna droga wodna w Polsce, która ma służyć do transportu towarów. Został wybudowany jeszcze przed drugą wojną światową, kiedy to powstał wykop o głębokości 3,5 metra, a także sześć stopni wodnych niwelujących sporą różnicą poziomów. Śluzy na kanale nie były jednak gruntownie modernizowane od ich powstania. Wody Polskie kilka lat temu rozpoczęły ich remonty, przeznaczając na to w sumie kilkaset milionów złotych.

W poniedziałek oddano do użytku dwie zmodernizowane śluzy – w Sławięcicach i Nowej Wsi. W uroczystości wziął udział szef Wód Polskich Przemysław Daca, wojewoda opolski Sławomir Kłosowski, przewodnicząca PiS w regionie Violetta Porowska, posłanka Katarzyna Czochara i samorządowcy, z prezydent Sabiną Nowosielską i wicestarostą Józefem Gismanem.

– Kanał Gliwicki to bardzo ważna droga wodna, która może być impulsem do rozwoju opolskiego gospodarki – mówiła w rozmowie z dziennikarzami szefowa PiS w regionie Violetta Porowska. Z kolei przedstawiciel rządu w regionie Sławomir Kłosowski podkreślał, że o inwestycje w kanał politycy opolskiej prawicy starali się już w pierwszej kadencji rządu PiS w latach 2005-2007, ale sprawę sfinalizowano w obecnej kadencji.

W sumie remont dwóch śluz kosztował ponad 70 milionów złotych. Trwał kilka lat i pochłonął ponad tysiąc ton stali, a także wiele kilka tysięcy ton betonu. Kanał jest gotowy do prowadzenia żeglugi, zarówno tej o znaczeniu towarowym jak i turystycznym.

Wykonawcą prac modernizacyjnych w obu tych śluzach została w październiku 2017 r. Skanska. Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacja śluz objęła m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi. Wyremontowano budynki techniczne i sterownie śluz.

REKLAMA



Protection Plugin made by Web Hosting