Na nowe mosty wjechało sześć ciężarówek wypełnionych kruszywem. To oznacza, że jesteśmy przy samym końcu prac.
Próby obciążeniowe przeprowadzane są przy niemal każdej tego typu inwestycji. I zawsze oznaczają, że zbliża się ona do końca. Jak informuje opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przeprowadzono właśnie prace związane z próbnym obciążeniem obiektów mostowych MD-1 (most nad rzeką Kłodnicą), MD-2 (most nad Kanałem Gliwickim), WD-14 (wiadukt w ciągu budowanej obwodnicy) i MD-18 (most nad rzeką Jaryszówką) przy budowie obwodnicy Kędzierzyna – Koźla w ciągu DK40.
– Próbne obciążenia statyczne dla tych obiektów polegały na wykonaniu szczegółowych pomiarów w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz osiadań dla poszczególnych elementów tych obiektów. Obiekty obciążono sześcioma samochodami ciężarowymi o wadze 32 ton każdy i maksymalnym nacisku na oś 10 t – poinformowała rzeczniczka opolskiego oddziału GDDKiA Agata Andruszewska.
Dla wszystkich tych obiektów przeprowadzono także próbne obciążenia dynamiczne, które miały na celu określenie dynamicznych własności przęsła obiektu, częstości drgań i współczynnika tłumienia. W tych badaniach wykorzystano dwa samochody poruszające się pojedynczo wyznaczonymi w projekcie trasami w obu kierunkach z różnymi prędkościami. Prędkości przejazdów wynosiły 10, 30, 50 i 70 km/h. Dodatkowo zrealizowano dwa przejazdy z prędkością 30 km/h z najechaniem na przeszkodę. Obecnie trwa analiza wyników badań dynamicznych, a ich wynik poznamy niebawem.
Aktualne zaawansowanie obwodnicy Kędzierzyna-Koźla jest na poziomie 90 proc., a zakończenie prac jest planowane w IV kwartale br. W ramach robót drogowych na całej długości trasy głównej jest już ułożona warstwa ścieralna.
Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą DK40, m.in. w zakresie montażu oświetlenia. Na rondzie na skrzyżowaniu z DW426 trwają prace brukarskie. Trwają również prace związane z budową kolejnych trzech rond. Rozpoczęto wykonywanie oznakowania poziomego, montaż barier ochronnych, montaż słupów oświetleniowych, budowę Systemu zarządzania ruchem.