Kanał Odra-Dunaj. Czy jego budowa jest w ogóle realna?

Kończą się konsultacje w sprawie inwestycji, która miałaby potężne znaczenie gospodarcze. Ale jej realizacja jest, póki co, mało prawdopodobna.

Do sprawy odniosła się między innymi prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska na ostatniej konferencji prasowej władz Kędzierzyna-Koźla.

– Dużo mówimy o koncepcjach, konsultacjach, a ja chciałabym w końcu pomówić o jakichś konkretach – podkreślała Sabina Nowosielska. Nie zmienia to faktu, że budowa Kanału Odra-Dunaj byłaby wielką szansą dla Kędzierzyna-Koźla i całego woj. opolskiego.

W piątek skończyły się konsultacje w tej sprawie. Odbyły się one również w kędzierzyńskim starostwie powiatowym, gdzie omawiano poszczególne warianty przebiegu kanału. W roboczym spotkaniu wzięli udział samorządowcy (wicestarosta Józef Gisman, wiceprezydent Artur Maruszczak, wójtowie), urzędnicy z wydziału ochrony środowiska i wydziału zarządzania kryzysowego starostwa powiatowego. Jest kilka wariantów przebiegu kanału, jeden zakłada wykorzystanie Kanału Gliwickiego, drugi przebiega przez teren gminy Reńska Wieś i po zachodniej stronie od Kędzierzyna-Koźla.

Realizacja inwestycji póki co ma małe szanse na realizację głównie z powodu problemów jakie dotykają polską żeglugę śródlądową. Ten najtańszy środek transportu z jakichś powodów nie jest w Polsce popularny. Niedawno zakończono transport węgla barkami z Gliwic do Wrocławia. Wciąż nie wiadomo także, czy uda się odblokować kozielski port. Koszt budowy takiego kanału to kilkadziesiąt miliardów złotych tylko po polskiej stronie.

Teoretycznie pieniądze te można zdobyć w unijnych funduszach, ale Bruksela oczekuje w takich wypadkach sensownych studiów wykonalności. Nie chodzi tylko o to, aby kanał wybudować, ale aby był on również intensywnie eksploatowany. A z tym mogą być jeszcze większe problemy. Ci ciekawe, budowę kanału Odra-Dunaj planowali jeszcze Niemcy. Rozpoczęli jego budowę w latach 40. ubiegłego wieku, można ją znaleźć na niemieckich mapach z 1941 roku. Na jego budowie najbardziej zależały Czechom, którzy mieli dostęp do Morza Bałtyckiego. Dlatego Czesi przygotowali już kilka koncepcji i studiów wykonalności.

REKLAMA



Protection Plugin made by Web Hosting