W kozielskiej stoczni powstaje eksperymentalny kontenerowiec

Prototyp ma kosztować 15 milionów złotych. Część pieniędzy na ten projekt pochodzi z funduszy unijnych.

W Stoczni Koźle powstaje innowacyjna barka do przewozu kontenerów towarowych. Budowa barki kontenerowej jest już mocno zaawansowana. Jednostka ma być gotowa w przyszłym roku. Docelowo ma pływać po Odrze na odcinku od Gliwic do Malczyc.

Jednostka będzie miała 70 metrów długości. Będzie mogła zabrać 42 kontenery. Ma mieć szerokość 9 metrów i zanurzenie 1,60 m. Zaprojektowano dla niej napęd mieszany, to jest na ropę oraz gaz LNG. Wyposażona będzie w dwa silniki o mocy 300 koni mechanicznych każdy. Głównymi zaletami zastosowania układu zasilania typu gazodiesel są niższe koszty eksploatacji oraz niższa emisja spalin.

Statek będzie wyposażony także w innowacyjny system balastowania, a także możliwość łączenia z barkami oraz wychylania ich na łukach toru wodnego. Kontenerowiec ma obsługiwać załoga złożona z trzech osób.

Na dziobie przewidziano pomieszczenia badawcze dla czterech osób w kontenerach mieszkalnych. Po ich demontażu można uzyskać miejsce na dodatkowy ładunek 2 jednostek TEU. Jednostka będzie opcjonalnie przystosowana do dziobowego połączenia z barką pchaną poprzez system umożliwiający wychylenie kursowe barki w zależności od potrzeby bezpiecznego pokonywania ostrych zakoli. Innowacyjny będzie system automatycznego, szybkiego balastowania jednostki podczas przechodzenia pod mostami i innymi ograniczeniami prześwitu.

Na razie nie wiadomo, kiedy jednostka zostanie ukończona. Jej koszt to 15 milionów złotych, 10 mln pochodzi z unijnej dotacji.

fot. Wrocławskie Centrum Akademickie, Navishipproject

REKLAMA



Protection Plugin made by Web Hosting