Powstanie kolejny terminal w Porcie

Spółka inwestująca w kozielskim porcie stara się o pozwolenie na budowę kolejnego terminala, który znacząco zwiększy ruch ciężarówek. W sumie z powodu reaktywacji portu na ulicach Kłodnicy może pojawić się nawet 550 tirów na dobę, więcej niż obecnie.

Od 16 stycznia na polecenie prezydent Sabiny Nowosielskiej w urzędzie miasta toczy się postępowanie, którego celem jest wydanie decyzji środowiskowej o budowie „terminala intermodalnego w Kędzierzynie-Koźlu”. Inwestorem ma być spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale, która od czerwca ubiegłego roku jest właścicielem kozielskiego portu.

Z dokumentacji wynika, że chodzi o terminal, do którego każdego dnia będzie wjeżdżać i z którego będzie wyjeżdżać łącznie 168 tirów. Tę liczbę należy doliczyć do około 400 ciężarówek, które mają się przetaczać przez Kłodnicę na mocy już wydanych pozwoleń dotyczących budowy terminala.

Z upublicznionego w ubiegłym roku raportu środowiskowego wynika, że terminal w ciągu dnia będzie obsługiwał 344 wjazdy i wyjazdy tirów w ciągu szesnastogodzinnego dnia pracy. Natomiast nocą, między godzinami 22.00 a 6.00 – jak wynika z dokumentu – obsługiwane będą 32 cysterny, co oznacza dodatkowe 64 przejazdy ul. Kłodnicką. Łącznie w ciągu doby będzie ich więc 408.
Inwestor już wówczas przekonywał, że terminal do przeładunku i mieszania paliw oraz innych płynnych chemikaliów to tylko pierwsza część wielkiej inwestycji, która ma doprowadzić do reaktywacji portu rzecznego w Koźlu. Teraz poznaliśmy kolejne plany. Do 408 tirów trzeba doliczyć kolejne 168 przejazdów na dobę przez Kłodnicę.

To może zmienić życie mieszkańców Kłodnicy w koszmar, dlatego mieszkańcy już w czerwcu 2017 zorganizowali protest przeciw planom inwestora, lecz nie przyniósł on żadnego rezultatu.
Całkowita powierzchnia terenu przewidywana do przekształcenia w ramach budowy kolejnego terminala to ok. 3,9 ha. Na tym terenie ma powstać plac składowy kontenerów, magazyn kontenerów z częścią administracyjno-socjalną o powierzchni zabudowy ok. 3,5 tysiąca metrów kwadratowych. Na terenie terminala powstaną też tory kolejowe i drogi wraz z parkingiem.

Zgodnie z przepisami planowana inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Planowana jest budowa terminala intermodalnego przeładunku kontenerów w relacji transport rzeczny – transport lądowy o zdolności przeładunkowej maksymalnie 60 000 TEU.
Do obliczeń emisji hałasu przyjęto ruch maksymalnie 30 pojazdów ciężarowych, 10 pojazdów osobowych, 4 maszyn (np. reachstakerów itp.) oraz jednego składu kolejowego w ciągu 8 godzin w porze dziennej oraz 3 pojazdów ciężarowych, 2 osobowych oraz jednej maszyny w ciągu godziny w porze nocnej.

Łącznie daje to więc dodatkowe 168 wjazdów i wyjazdów na dobę. Inwestycja zgodnie z planami spółki ma być zrealizowana w ciągu 36 miesięcy, a okres eksploatacji terminala określono w dokumentach na minimum 30 lat.

REKLAMA . . . . . .



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Protection Plugin made by Web Hosting